Evaluasi Kebijakan Pengadaan Kebutuhan Mesin Kapal (Studi Kasus PT Pertamina Region VI Balikpapan)
Abstract
Abstract
PT. Pertamina (Persero) Region VI Balikpapan Kalimantan Marine Department is responsible for the smooth distribution of oil at sea, After about six years of operation to replace the engines were new, there are possible factors that influence the course of a new boat engine replacement project due to different the current situation with situation at the time to do feasibility study six years earlier, so that should be evaluated to determine whether the project is still feasible to run. The financial aspects of the old boat engine repair NPV $ 482,006 while for a new boat engine replacement $ 1,201,148 NPV and boat contrac $.1.069.480. IRR value is greater than that required by the company, which is to repair the old boat engines for the replacement of 33.2% while the new boat engine replacement 38, 67% improvement in PI and old ship engines for 1,09 while for new ship engines 1,03 replacement so that the investment is feasible, Payback Period for the old boat engine repair over 3 years, 10 months, 2 days while a replacement engine for a new 3 year and 5 ships month 19 days. From the sensitivity analysis found that the project to repair the old boat engine feasible if cash flow is greater than $ .281.615 while for a new boat engine replacement is feasible if cash flow is greater than $ 541.538. Of the three alternative NPV feasible because alternative investments are Mutually Exclusive then only have one alternative calculation that is an alternative to the second purchase of new ship's engines.
Keyword : Investment Mutually Exclusive, Aspect financial: NPV, IRR, Profitability Index, Payback period and Sensitivity.
Abstrak
PT. Pertamina (Persero) Region VI Balikpapan Kalimantan Marine Departement adalah bertanggung jawab terhadap kelancaran distribusi minyak di laut, Setelah kurang lebih enam tahun beroperasi mengganti mesin kapal baru , dimungkinkan terdapat faktor-faktor yang berpengaruh terhadap jalannya proyek penggantian mesin kapal baru karena berbedanya situasi saat ini dengan situasi pada saat dilakukan studi kelayakan enam tahun sebelumnya, sehingga perlu dilakukan evaluasi untuk mengetahui apakah proyek tersebut masih layak untuk dijalankan. Aspek financial perbaikan mesin kapal lama diperoleh NPV $ 482.006 sedangkan untuk penggantian mesin kapal baru NPV $ 1.201.148 dan NPV kontrak kapal adalah $.1.069.480. nilai IRR lebih besar dari yang disyaratkan perusahaan, yaitu untuk perbaikan mesin kapal lama 33,2 % sedangkan untuk penggantian mesin kapal baru 38,67 % dan nilai PI perbaikan mesin kapal lama sebesar 1.09 sedangkan untuk penggantian mesin kapal baru 1,03 sehingga investasi dikatakan layak, Payback Period untuk perbaikan mesin kapal lama lebih 3 tahun, 10 bulan, 2 hari sedangkan untuk penggantian mesin kapal baru 3 tahun 5 bulan 19 hari. Dari analisis sensitivitas diketahui bahwa proyek untuk perbaikan mesin kapal lama layak jika aliran kas lebih besar dari $.281.615 sedangkan untuk penggantian mesin kapal baru masih layak untuk dilakukan jika aliran kas lebih besar dari $ 541.538.Dari NPV ketiga alternative layak dilakukan karena alternative investasi bersifat Mutually Exclusive maka hanya dipilih satu alternatif perhitungan yaitu alternatif ke II pembelian mesin kapal baru.
Kata Kunci : Investasi Mutually Exclusive, Aspek finansial: NPV, IRR, Profitability Index, Payback period dan Sensitifitas.
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)DOI: https://doi.org/10.32487/jst.v2i1.114
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)
View My Stats