Kamus Sistem Isyarat Bahasa Indonesia (KASIBI) dengan Voice Recognition sebagai Pendukung Belajar Bahasa Isyarat Berbasis Android

Mohammad Zikky, Zulhaydar Fairozal Akbar, Setyabudi Utomo

Abstract


Deaf children are children who have disturbances in the sense of hearing, both permanent and non-permanent. Deaf children have obstacles in terms of communication, both communicating verbally and in writing, exacerbated by the difficulty of getting exclusive learning media for deaf children also complicates parents to be able to assist in the learning process of deaf children. Therefore, there is needs an exclusive learning media dictionary for deaf children, so it can help parents in helping the learning process of them. Based on these problems, this research proposes an application "Dictionary of Indonesian Sign Language Systems (KASIBI) with Voice Recognition as Support for Android-Based Sign Language Learning". This research method consists of starting from changing sound into text (speech to text), searching words in a database, and displaying animated displays in 3D. The results test show that KASIBI can be a learning media for sign language based on SIBI standard with an average value of 3.362 out of 4 scalas.

Keywords: Deaf Children, Learning Media, Dictionary, Visualization

ABSTRAK

Anak tunarungu adalah anak yang mengalami gangguan dalam hal pendengaran, baik yang permanen maupun yang tidak permanen. Anak-anak tunarungu memiliki kendala dalam hal komunikasi, baik berkomunikasi secara lisan maupun tulisan, diperburuk oleh kesulitan mendapatkan media pembelajaran eksklusif bagi anak-anak tunarungu juga mempersulit orang tua untuk dapat membantu dalam proses pembelajaran anak-anak tunarungu. Sehingga dibutuhkan media pembelajaran dalam bentuk kamus eksklusif untuk anak-anak tuna rungu dan dapat membantu orang tua dalam membantu proses pembelajaran mereka. Berdasarkan permasalahan tersebut, penelitian ini mengajukan sebuah aplikasi "Kamus Sistem Isyarat Bahasa Indonesia (KASIBI) dengan Pengenalan Suara sebagai Pendukung Pembelajaran Bahasa Isyarat berbasis Android". Metode penelitian ini terdiri dimulai dari merubah suara menjadi text (speech to text), pencarian kata dalam database, dan menampilkan animasi peraga dalam bentuk 3D.Hasil pengujian menunjukkan bahwa KASIBI dapat menjadi media pembelajaran untuk bahasa isyarat dengan standar SIBI dengan nilai rata-rata 3.362 dari 4 scalas.

 

Kata kunci :  Anak Tunarungu, Media Pembelajaran, Kamus, Visualisasi

 

 


References


F. C. Lunenburg, “Communication : The Process, Barriers, And Imrpoving Effectiveness,” SCHOOLING, vol. 1, p. 1, 2010.

A. Sirbu, “THE SIGNIFICANCE OF LANGUAGE AS A TOOL OF COMMUNICATION,” “Mircea cel Batran” Naval Academy Scientific Bulletin, vol. XVIII, no. 2, p. 1, 2015.

A. D. Harnanto, “Ums,” 29 Mei 2013. [Online]. Available: http://eprints.ums.ac.id/26127/15/Naskah_Publikasi.pdf. [Diakses 20 Juli 2018].

"Keputusan Menteri Pendidikan Tentang Pembakuan Sistem Isyarat Bahasa Indonesia Bagi Kaum Tuna Rungu," 1994. [Online]. Available: https://peraturan.bkpm.go.id/jdih/userfiles/batang/Kepmendikbud_0161_1994.pdf. [Diakses 20 Juni 2019].

Desi W., Novita. 2014. "Pembuatan Aplikasi Kamus Bahasa Isyarat Untuk Tuna Rungu Dan Tuna Wicara Berbasis Android". UMS. Surakarta.

"File Size Calculator," 2019.[Online]. Available : http://frogsoft.com/filecalc/. [Diakses 20 Juni 2019].

"Multilingual Speech to Sign Language Translator," 2016. [Online]. Available: https://www.youtube.com/watch?v=fEvvrLpTb0E. [Diakses 01 Juli 2019].

"Clothing to Contrast Skin Tone," 2017. [Online]. Available: https://www.mtapractice.com/2017/05/04/clothing-to-contrast-skin-tone/. [Diakses 14 Juni 2019].




DOI: https://doi.org/10.32487/jst.v5i2.732

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats