Penulisan Teks Prosedur Yang Dinilai Menggunakan Portofolio Kepada Mahasiswa Semester Empat Pada Jurusan Tata Boga di Politeknik Negeri Balikpapan

Abdul Gafur, Elisabeth Milaningrum

Abstract


Abstract

        The purposes of this study were (1) to know the structures of procedure text written by the third semester students of Culinary Department in the State Polytechnic of Balikpapan, (2) to know the students’ development in writing the procedure text assessed through portfolio. The design of this study was a descriptive of qualitative design. The researcher involved 15 students from 28 Diploma Students of the third semester of Culinary Department of the State Polytechnic of Balikpapan in order to get their data or documents of procedure text writing results. The source data were taken from the writing results based on four topics given. The findings of this study showed that (1) there were four structures of procedure text written by the students, they were goal, ingredients/ materials, steps/ procedures, and evaluation, (2) there were any changes of the students’ writing product after assessing through portfolio assessment developmentally. It can be compared from the students’ writing between the first draft and the final draft for each topic given in which the aspects of writing process, organizational features, language features and clarity of writing found in the final draft have been stated and described effectively and meaningfully than the first draft written by the students. From the findings above, it can be implied that using portfolio assessment gave better result on the students’ ability in writing the procedure text.

Keywords: Writing, Procedure Text, Portfolio

Abstrak

       Tujuan dari penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui struktur prosedur teks yang ditulis oleh mahasiswa semester ketiga Departemen Kuliner di Politeknik Negeri Balikpapan, (2) untuk mengetahui perkembangan mahasiswa dalam menulis teks prosedur yang dinilai melalui portofolio. Desain penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Peneliti melibatkan 15 mahasiswa dari 28 mahasiswa Diploma semester ketiga Program Studi Tata Boga di Politeknik Negeri Balikpapan untuk mendapatkan data atau dokumen dari hasil menulis teks prosedur mereka. Sumber data diambil dari hasil tulisan berdasarkan empat topik yang diberikan. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa (1) ada empat struktur prosedur teks yang ditulis oleh para mahasiswa, yaitu tujuan, bahan / material, langkah / prosedur, dan evaluasi, (2) ada perubahan dari produk menulis mahasiswa setelah menilai melalui penilaian portofolio perkembangan. Hal ini dapat dibandingkan dari menulis mahasiswa antara draft pertama dan draft akhir untuk setiap topik yang diberikan di mana aspek proses penulisan, fitur organisasi, fitur bahasa dan kejelasan tulisan yang ditemukan dalam draft akhir ini telah dinyatakan dan diuraikan secara efektif dan bermakna dari draft pertama ditulis oleh mahasiswa. Dari temuan di atas, dapat tersirat bahwa menggunakan penilaian portofolio memberi hasil yang lebih baik pada kemampuan siswa dalam menulis teks prosedur.

Kata Kunci : Menulis, Teks Prosedur, Portofolio.




DOI: https://doi.org/10.32487/jst.v1i2.92

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)

View My Stats