Media Pembelajaran Interaktif Jarak Jauh Untuk Laboratorium Video Broadcasting Berbasis Virtual Reality Kolaboratif

Moh. Zikky, Dwi Susanto, Irfan Ramadhi

Abstract


The current covid-19 pandemic demands us that distance learning must be operated and defined as well as possible for a while. No choice to attend the real classroom. A quite complicated problem is how to present practicum learning and laboratory work (especially for vocational education) in online media?. So, this application here to answer by presenting an interactive virtual laboratory which can be implemented with collaborative practitioners remotely. With Virtual Reality (VR) technology which is synchronized on the internet, the interaction between the supervisor and the practitioners (students who are practicing) are presented with avatar characters who are gathered in a virtual world. Beside they able to communicate with each other using voice, their avatars will also be presented in the virtual room of broadcasting laboratory as a team that capable to do practical work together. Furthermore, their avatars can shake hands, communicate with gestures, and all things look likes happens in the real- broadcasting laboratory. TKhe broadcasting laboratory practicum activities here include virtual cameramen, video switching controllers, and manager or producer who organize these video-broadcasting activities, all of those activities will be presented with collaborative-remote virtual activities. By using the VR plugin on Steam, several multiplayer library packages on the Unity game engine, as well as character creation built with good inverse-kinematics rigging. Each player / user 3D Avatar character can be presented realistically and naturally.

Keywords: virtual broadcasting laboratory, distance learning, virtual reality, online practicum.

ABSTRAK

Masa pandemi covid 19 saat ini menuntut kita agar pembelajaran jarak jauh bisa dilakukuan dengan interaktif dan sebaik mungkin. Permasalahan yang cukup rumit adalah bagaimana menghadirkan pembelajaran praktikum dan kerja-kerja laboratorium (terutama untuk pendidikan vokasi) dalam media daring. Maka perangkat ini hadir untuk menjawabnya dengan menghadirkan laboratorium virtual interaktif yang bisa dilakukan dengan kolaborasi praktikan dalam jarak jauh. Dengan teknologi Virtual Reality (VR) yang disinkronisasi dalam jaringan internet, interaksi antara pembimbing dengan para praktikan (para siswa/mahasiswa yang sedang melakukan praktek) disini dihadirkan dalam bentuk karakter avatar yang sedang berkumpul dalam dunia virtual. Masing-masing mereka selain dapat saling berkomunikasi menggunakan suara, avatar mereka juga akan dihadirkan dalam ruang lab broadcasting virtual sebagai satu tim yang mampu melakukan kerja praktek secara bersama. Bahkan avatar mereka bisa saling bersalaman, berkomunikasi dengan gerak gestur, dan segala hal seperti layaknya kejadian yang terjadi di laboratorium broadcasting dalam dunia nyata. Kegiatan praktikum laboratorium broadcasting disini meliputi pengarah kamera virtual, pengatur switching video, dan menejer atau produser yang mengatur jalannya kegiatan broadcasting tersebut, yang semuanya akan dihadirkan dalam bentuk aktivitas virtual secara kolaboratif-jarak jauh. Dengan menggunakan plugin VR pada Steam, beberapa paket library multiplayer pada game engine Unity, serta pembuatan karakter yang dibangun dengan penulangan (rigging) kinematika terbalik yang baik. Karakter 3D Avatar masing-masing pemain/pengguna mampu dihadirkan dengan realistis dan lebih natural.

Kata kunci :  laboratorium broadcasting virtual, pembelajaran jarak jauh, virtual reality, praktikum daring.


References


Official Website of Labster. http://www.labster.com. Diakses Juni 2017

Sritusta Sukaridhoto, dkk. A Design of 3D Virtual Reality Chemistry Lab with Hand Gesture Interaction for Education. The 5th Annual Basic Science International Conference, UB Malang. April 2015.

Moh. Zikky, Miftakhul Firdaus, Kholid Fathoni, Interactive Distance Media Learning Collaborative Based on Virtual Reality with Solar System Subject, 27 Juni 2018.

Offivial web For-A Company Limited https://www.for-a.com/products/vps700/ . diakses Maret 2020.

Official Web Sony Electronics Asia Pacific Pte. Ltd. https://pro.sony/en_MY/products/4k-and-hd-camera-systems/hdc-2000w. Diakses Maret 2020.




DOI: https://doi.org/10.32487/jst.v6i2.941

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JST (Jurnal Sains Terapan)

View My Stats