Analisis Penyebab Tundaan dan Panjang Antrian Kendaraan Pada Pergerakan U-Turn di Ruas Jalan Perkotaan Kota Balikpapan

Muhammad Najib Ariyanto

Abstract


Abstract

Congestion is a problem in transportation that most occurs on urban roads. The increase in the number of vehicle that are not matched by an increase in road capacity makes the volume of vehicle that cross the road exceeds the existing road capacity causing congestion. Besides increasing the number of vehicle, one of the causes of congestion was the existence of U-Turns. The poor design and management of U-Turns will cause drivers to be disorganized when turn around and causing congestion. Factors that cause congestion on the U-Turns include delay and length of queue. This research was conducted with multiple linear regression methods with data in the form of traffic surveys  and road geometry. The results of multiple linear regression analysis mentioned that the vehicle delay time on the U-Turn movement was caused by the turning volume and the median aperture width with the  dominant factor is the median aperture width. Then, the length of queue on the U-Turn movement is caused by the delay time and the turning time with the dominant factor is the turning time.

 

Keywords : congestion, length of queue, delay time, U-Turn

 

Abstrak

Kemacetan merupakan suatu permasalahan dalam transportasi yang sering terjadi di jalan perkotaan. Peningkatan jumlah kendaraan yang tidak diimbangi dengan peningkatan kapasitas jalan membuat volume kendaraan yang melintasi ruas jalan tersebut melebihi kapasitas jalan yang ada sehingga menyebabkan kemacetan. Selain peningkatan jumlah kendaraan, salah satu penyebab kemacetan adalah adanya U-Turn. Desain dan pengelolaan U-Turn yang kurang baik akan menyebabkan tidak teraturnya pengendara yang akan memutar arah sehingga menimbulkan kemacetan. Faktor yang menyebabkan kemacetan pada U-Turn diantaranya adalah  tundaan dan panjang antrian. Penelitian ini dilakukan dengan metode analisis regresi linier berganda dengan data berupa survei lalu lintas dan geometrik jalan. Hasil analisis regresi linier berganda menyebutkan bahwa waktu Tundaan kendaraan pada pergerakan U-Turn dipengaruhi oleh adanya Volume Putar Balik kendaraan dan Lebar Bukaan Median dengan faktor dominan berupa Lebar Bukaan Median. Kemudian Panjang Antrian pada pergerakan U-Turn dipengaruhi oleh waktu Tundaan dan Waktu Putar Balik dengan faktor dominan berupa waktu Putar Balik.

 

Kata Kunci: kemacetan, panjang antrian, tundaan, U-Turn.


Keywords


congestion; length of queue; delay time; U-Turn

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.32487/jtt.v9i1.932

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


JTT (Jurnal Teknologi Terpadu) has been indexed by:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Web
Analytics

JTT Visitor Stats