Relevansi Kompetensi Lulusan Politeknik Negeri Balikpapan terhadap Model Kompetensi Utama Dudi (Dunia Usaha dan Dunia Industri)

Elisabeth Milaningrum, Patria Rahmawaty

Abstract


The higher vocational education must be oriented with bussines world and insdustry’s need. The aim of this research is to identify the relevance of Balikpapan State Polytechnic graduates to the main competence of bussines world and insdustry. This study focussed with the relevance beetwen the result of tracer study and user survey  to stakeholder. The subject of this research is Balikpapan State Polytechnic graduates. The sampling methode use snowball sampling. The technique of collecting data used questionare and dokumentation, however techniques for analizing data used descriptive analisyst. Based on the result of tracer study , it can be concluded that the graduates comptenece profile  have close horizontal relevance ( the relevance between graduate competence and field work) and for vertical relevance ( the relevance beetwen level education and the qualification eduactaion of the job) is high enough. However, based on the result of user survey, it was found mismatch between Balikpapan State Polytechnic graduates that was not suitable with the stakeholder’s need in both aspect either hard skill that consist of : the field of scince, foerign language ability,and the ability of  information technology, while for soft skill comptenece that consists of communication skill, team work, dan self development.Therefore, Balikpapan State Polytecnich institusion need to improve the conptenece of gradutaes either hard skill or soft skill based on the staholders’ need.

Keywords:  Relevance, Competence, Graduates, Tracer Study, User Survey, Business World and Industry


Abstrak

Pendidikan tinggi vokasi harus berorientasi pada kompetensi yang dibutuhkan oleh dunia usaha dan industri (DUDI). Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji tingkat relevansi (kesesuaian) lulusan Poltekba terhadap model kompetensi yang dibutuhkan oleh DUDI. Kajian diarahkan pada keselarasan antara hasil tracer study dan user survey terhadap DUDI pengguna lulusan Poltekba. Penelitian ini mengambil subjek alumni Poltekba. Teknik sampling yang digunakan adalah snowball sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner dan dokumentasi sedangkan teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif. Berdasarkan hasil tracer study dapat disimpulkan bahwa profil kompetensi lulusan memiliki   tingkat keselarasan horizontal (keselarasaan bidang pekerjaan alumni dengan bidang ilmu) yang erat dan tingkat keselarasan vertikal (keselarasan antara jenjang pendidikan dengan jenjang kualifikasi pekerjaan) yang cukup tinggi. Akan tetapi berdasarkan hasil user survey ditemukan mismatch antara kompetensi lulusan Poltekba yang belum sesuai dengan model kompetensi utama yang dibutuhkan DUDI yakni dalam aspek   hardskill yang meliputi keahlian pada bidang ilmu, kemampuan berbahasa asing, dan penggunaan teknologi informasi, sedangkan kemampuan soft skill yang meliputi kemampuan berkomunikasi, kerjasama, dan pengembangan diri. Oleha karena itu institusi Poltekba perlu melakukan peningkatan kualitas kompetensi lulusan baik hard skill maupun soft skill seusai dengan kebutuhan DUDI.

Kata kunci: Relevansi, Kompetensi, Lulusan, Tracer Study, User Survey, DUDI.



Keywords


Relevansi, Kompetensi, Lulusan, Tracer Study, User Survey, DUDI.

Full Text:

PDF

References


Boudarbat, B., & Chernoff, V. (2015). The Determinants of Education-Job Match among Canadian University Graduates. IZA Discussion Paper, 43(6), 781–793.

Gaeta, G. L., Lavadera, G. L., & Pastore, F. (2017). Much Ado about Nothing? The Wage Penalty of Holding a PhD Degree but Not a PhD Job Position. Research in Labor Economics, 10(1), 243–277.

Hersch, J. (2012). Education Match and Job Match. The Review of Economics and Statistics, 73(1), 650–664.

Masri Singarimbun dan Sofian Effendi. (1989). Metode Penelitian Survei. Jakarta: LP3ES.

Mf, R., Senarath, S. A. C. L., & Patabendige, S. S. J. (2014). Job-Education Mismatch Among the Graduates: A Sri Lankan Perspective. Ruhuna Journal of Management and Finance, 1(2).

Muhson dkk., (2012). Analisis Relevansi Lulusan Perguruan Tinggi dengan Dunia Kerja. Jurnal Economia Vol.8 No.1.

Nana, Sudjana. (2004). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Prasetyono, Agus. (2017). Majalah Ristekdikti : Revitalisasi Pendidikan Tinggi Vokasi Vol.7 No.1. Jakarta: Ristekdikti.

Robst, J. (2017). Education and job match: The relatedness of college major and work. Economics of Education Review, 26, 397–407.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

WEF (World Economic Forum). (2018). The Global Competitiveness Report 2018. https://www.weforum.org/reports/the-global-competitveness-report-2018. Diakses tanggal 29 Maret 2020.




DOI: https://doi.org/10.32487/jshp.v5i1.977

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Web
Analytics JSHP Visitor Stats

 Creative Commons License

JSHP is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.